11. maaliskuuta 2013

Ja sitten ihmetellään kun leffoja ladataan laittomasti netistä

En tiedä teistä muista elokuvien harrastajista, mutta omasta mielestäni leffafriikkeily on välillä todellisen työn ja tuskan takana. Puhun nyt nimenomaan siitä, kuinka rasittavaa ja vaikeaa on löytää hiemankin harvinaisempia tai vanhempia elokuvia kohtuuhintaan, miten ärsyttävää on odottaa jotakin tiettyä elokuvaa puoli vuotta ennen kuin se rantautuu Suomeen, ja miten turhauttavaa on maksaa tuhottomia summia parin tunnin elokuvakokemuksesta.

Suurimmaksi osaksi vikana on se, että asumme Euroopan, ei, koko maailman takapajulassa. Kaikki tulee tänne myöhässä: muoti, musiikki, kirjallisuus ja luonnollisesti myös elokuvat. Tätä kautta me leffafriikit joudumme siis kärsimään mitä moninaisimmin tavoin.

Ensinnäkin on juuri tuo tosiasia, että monet elokuvat tulevat tänne viikkoja tai jopa kuukausia myöhässä. Tämä on tajuttoman turhauttavaa eteenkin silloin, kun kyseessä on jokin paljolti odotettu, maailmalla yleisesti hypetetty elokuva. Pahinta on se, jos olet odottanut sitä jo useamman vuoden! No, koeta nyt sitten pysyä poissa internetistä, ulkomaalaisten kavereiden hehkutuksesta ja tietenkin juonipaljastuksista se kuusi kuukautta ennen kuin se pitkään odottamasi elokuva viimein raahautuu Suomenkin teattereihin.

Toinen asia mikä rasittaa, on Suomeen rantautuvien elokuvien yksipuolisuus. Lähes kaikki suurissa elokuvateattereissa näytettävät elokuvat ovat amerikkalaisia Hollywood-mättöjä, joissa harvemmin on mitään tavallista kummallisempaa sisältöä. Lastenelokuvat noudattavat harmillisen usein samaa kaavaa, koska ne on kaikki tuotu samoilta tuotantoyhtiöiltä. Bollywoodia en ole nähnyt Suomessa kuin yhden ainoan kerran, senkin Rakkautta ja Anarkiaa –festivaaleilla. Missä on pohjoismaalainen elokuvakulttuuri? Missä ovat ranskalaiset, saksalaiset, puolalaiset ja venäläiset elokuvat? Entäpä kauko-idän kulttuuri, jolle on jo anime/manga-puolelta aivan tajuttomasti kysyntää?

Näistä murheenkryyneistä onkin hyvä siirtyä seuraavaan, nimittäin Finnkinoon, tuohon suomalaisen elokuvateollisuuden suureen Saatanaan. Monopoli on aina pahasta, onhan se nähty jo VR:n kohdalla. Monopoli, eli taloudellinen yksinvaltius ilman kilpailua, tarkoittaa sitä, että yhtiö saa tehdä tuomalleen tavaralle mitä huvittaa ja myydä sitä mihin hintaan vain haluaa, sillä muuta ei ole, eikä tule. Ota tai jätä. Finnkinon kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että elokuvat ovat törkykalliita. Vielä parikymmentävuotta sitten elokuvateattereihin meno nelihenkisen perheen kanssa ei ollut tavattoman kallista. Nyt vastaava lysti maksaa melkein 60 euroa. Ennen leffaliput maksoivat muutaman kymmenen markan, euroissa sellaiset 5-6 rahaa. Nyt lippujen hinnat ovat kaksinkertaistuneet, ja tämä johtuu puhtaasti siitä, että pienet elokuvateatterit on suljettu ja Finnkino on ottanut vallan. Vie siis lapsesi ja vaimosi syömään Raxiin koko päiväksi, sillä se on huomattavasti halvempaa kuin parintunnin leffakeikka.

Nostalgiateatterit, leffafestivaalit ja teemalliset elokuvaistunnot tai faninäytökset ovat vain yksi tapa tienata rahaa, ei muuta. Erikoisuudet ovat kummallinen poikkeama, ei iloinen piriste arkeen. Elokuvien vuokrauskulttuuri on köyhtynyt ja vähentynyt, muuttunut kalliimmaksi ja epäkäytännölliseksi. DVD:t ovat kallistuneet ja harvinaisuudet on tilattava Atlantin takaa.
Vähemmästäkin alkaa itkettää.

Kaiken tämän jälkeen viranomaiset jaksavat siltikin ihmetellä, miksi meillä ladataan netistä laittomasti niin paljon elokuvia (ja miksei myös musiikkiakin). Itse kuluttajana haluan vain sanoa, ettei meille ole annettu juurikaan muita vaihtoehtoja. Tiedän toki, missä menee raja kärsivällisyyden ja kohtuuden kanssa. Se menee nimittäin juuri tässä.

3 kommenttia:

  1. Toisaalta leffoja lataamalla tulee väkisinkin ruokkineeksi hintojen nousua. :D Isompi ongelma on mielestäni se, että aika moni tuntee olevansa lähes luonnostaan oikeutettu ilmaiseen katseluun. Ei sillä, etteivätkö kalliit hinnat, monopolit ja elokuvatarjonnan yksipuolisuus ärsyttäisi itseänikin.

    Oli miten oli, sisällöntuottajalla on aina oikeus kohtuulliseen kompensaatioon (mikä nyt ei esimerkiksi musateollisuudessa toteudu tarpeeksi hyvin, mutta se on jo oma ongelmansa).

    VastaaPoista
  2. Tarjonnan yksipuolistuminen ja Finnarin monopoli on tosiasia. Leffateattereita on murto-osa siitä, mitä niitä oli 90-luvun loppupuolella, kun itse aloin leffoissa käydä. Esim. Nordeassa ja Bio Cityn minisaleissa näytettiin paljon eurooppalaista art house ja indie-filmejä. Tosin täällä Lontoossa on ihan sama ongelma - en ole kertaakaan käynyt lähi-Odeonissa, koska siellä ei yksinkertaisesti mene mitään kiinnostavaa, ja liput maksavat £10/laaki. Tulee siis paljon halvemmaksi ostaa DVD:tä kuin käydä leffassa - erityisesti kun ottaa huomioon, että DVD:n ostokulut voi jakaa kahdella...

    Rapakon takaisten leffojen odottelu kestää usein kauan täälläkin, vaikka Lontoo nyt tuskin on takapajula ;) - esim. monet Oscar-leffat tulevat usein teattereihin vasta palkinnon pokkaamisen jälkeen, koska kaikki teatterit näyttävät samaa "varmaa" ohjelmistoa. Amsterdamissa tilanne ei ollut yhtään Helsinkiä parempi - esim. Coppolan Marie Antoinette tuli teatteriin monta kuukautta Suomen ensi-illan jälkeen. Finnarin monopolin hyvä puoli on, että heillä on varaa ostaa isojakin tuotantoja suht järkevällä aikataululla, valinnanvara sitten taas tosiaan on mitä on.

    Mutta valinnanvara ei tule ainakaan parantumaan sillä, että leffat ladataan netistä. Eli kannattaa suosia esim. Bio Grandin matineanäytöksiä, Elokuva-arkistoa ja leffafestareita. Niitä on paljon muitakin kuin R&A! Esim. Cinemaissi esittelee lattarielokuvaa, NightVisions kauhua ja kulttiklassikoita, jne., Espoon Cinessä tuli käytyä monena vuonna, samoin VinoKinossa. Tsekkaapa esim. tämä: http://www.seasonfilmfestival.fi/ Mihin muuten perustat väitteen, että niitä järjestetään pelkässä rahankeruumielessä? Täytyykin kysyä leffafestareita järkkääviltä kavereiltani, mihin ne ovat massinsa piilottaneet... Minusta nuo festivaalit ovat huomattavan kohtuuhintaisia, kun ottaa huomioon, miten paljon niiden tarjoaman monimuotoisen ohjelmiston järjestäminen Suomeen vie resursseja.

    Toinen juttu on se, että DVD- ja laillisen nettijakelun yleistymisen myötä elokuvia on itse asiassa paljon laajemmin ja helpommin yleisön saatavilla kuin kultaisella ysärillä. Videovuokraamoiden tarjonta oli nimittäin aika äkkiä katsottu; kasetteja saattoi kyllä olla huikeannäköisesti hyllyssä, mutta suuri osa niistä oli B- ja C-luokan rainoja, jotka kiinnostivat korkeintaan camp-hengessä. On demand -streaming-palvelut eivöt ole olleet itselleni mikään unelmien täyttymys (mutta olenkin todella nirso) - silti ne tarjoavat paljon enemmän katsottavaa kuin se Tiksin Filmtown aikanaan.

    (Ei niin liity, mutta elokuvalippujen hintaan vaikuttaa tietysti myös inflaatio, ei markka-aikojen hintoja voi suoraan kääntää euroiksi. 20 vuotta sitten myös kahvikuppi maksoi paljon vähemmän (jos sellaisen ylipäätään esim. sunnuntaina onnistuit saamaan, oli meinaan aika harvassa aukiolevat kahvilat...), mutta palkatkin olivat pienempiä.)

    VastaaPoista
  3. PREACH IT BABY!!!!

    Siis musta kaiken odottamisen huippu viimeisimmän elokuvan odottelun kanssa oli Seittämän Psykopaattia, se on menny ihan oikeesti jo kaikkialla muualla maailmassa viime vuoden syksynä (eka ensi-ilta oli 7.7.2012) ja Suomeen tämä tuli niinki nopeesti kun 15.2.2013! Ja se on jo DVDllä ranskassa yms muissa paikoissa ja mä laitoin leffan just varaukseen ja pitäs tulla ulos 10.4.
    prkl! Ja vaikka ite tykkään käydä leffassa, oli se Finnkino tai mikä vaan, mut se on tuskasaa pulittaa se +6€!! (onneksi Finnkino sentää vetäs päivä-lippu hinnat alas!)

    VastaaPoista

Kommenttia, risuja/ruusuja, vastaväitteitä, pohdintoja? Antaa tulla vain!