21. helmikuuta 2012

Lammaselokuvien palkintogaala

Otsikkoon viitaten, tämä oli ensimmäinen reaktio veljelläni, kun kerroin oscareiden tulevan taas sunnuntai-maanantai välisenä yönä jaettavaksi. Sikäli ymmärrän hänen ärtymyksensä: Oscar-gaala kun tuppaa olemaan melko suljettu snobien piiri, joka ajattelee pitkälti vain amerikkalaista elokuvateollisuutta, ja jossa itse elokuvia melkein tärkeämmäksi on vuosi toisensa jälkeen noussut julkkisten ilta-asut, himokalliit väliesitykset ja ilotulitukset.

Ei siis ihme, että suomalainen pulliainen pitää Oscar-gaalaa kaupallisena höpönpöppönä, jolla ei ole oikeasti merkittävää funktiota elokuvamaailmassa. Mutta noh, oscarit on ja pysyy, ja olkoon niin. Onhan niitä kuitenkin kiintoisaa seurata ja ennen kaikkea analysoida.

Tämän vuoden oscarit ovatkin osoittautuneet kohtalaisen mielenkiintoisiksi. Hyviä elokuvia on ehdolla paljon, ja periaatteessa kaikki ansaitsisivat voittonsa omissa kategorioissaan. Jonkun täytyy kuitenkin olla parempi, ylitse muiden. Ennakkosuosikkeina tuntuvatkin olevan Hugo (11 oscar-ehdokkuutta), The Artist (10) ja Warhorse (6). Mikäpäs siinä, ainakin kaksi ensimmäistä voisi tsekata ihan leffateattereissakin.

Paras elokuva
Ehdolla: The Artist, The Descendants, Hugo, Midnight in Paris, Moneyball, Piiat, Tree of Life, Warhorse, Äärimmäisen lujaa ja uskomattoman läheltä

The Artist ja The Descendants saivat palkinnot tämän vuoden Golden Globe -gaalasta, joten on hyvin todennäköistä, että jompi kumpi kyseisistä rainoista voittaa myös oscarinsa. Koska molemmat elokuvat, kuten moni muukin tämän vuoden oscar-ehdokkaista, ovat vasta ihan hiljattaen tulleet leffateattereihin, on paha mennä arvioimaan, mikä elokuvista palkinnon voittaa. Pointtini on: miten arvioit jos et ole nähnyt?

Selailin kuitenkin wikipediaa, ja otin selvää rainojen pääjuonesta. Lisäksi olen tehnyt taustatutkimusta myös muiden elokuvablogien kautta, tietenkin selaillut läpi trailereita sekä arvioinut näyttelijöiden, ohjaajien ja muiden yhtälöiden summaa. Näillä näkymin uskonkin, että The Artist tai suuren suosion saanut lasten draama-fantasia Hugo, on voittamassa. Itse toivon sen menevän Hugolle, sillä lapsipääosaisia oscar-voittajaelokuvia näkyy harvemmin. Ei siinä, The Artist on kuitenkin teknisesti omaperäisempi tapaus. Ja ainakin tämän arvostelun mukaan The Descendants ei ole saamassa oscaria!


Paras ohjaus
Ehdolla: Woody Allen (Midnight in Paris), Michel Hazanavicus (The Artist), Terrence Malick (Tree of Life), Alexander Payne (The Descendants), Martin Scorsese (Hugo)

Saako Woody Allen taas yhden pystin palkintokaappiinsa? Yllättääkö Hazanavicus tai Scorsese? Paha sanoa, viitaten taas siihen, etten ylläolevista leffoista ole nähnyt muita kuin Midnight in Parisin ja Tree of Lifen, jossa molemmissa ohjaustyö toimi hyvin, kummassakin tosin hyvin eri tavalla. Kun verrattavissa on ylipäätään näin erilaisia elokuvia, on vaikeaa päättää niistä paras. Golden Globen voitti Scorsese, joten on todennäköistä, että hän vetää oscarinkin itselleen. Itse toivon sen menevän kuitenkin Hazanavicukselle.

Paras miespääosa
Ehdolla:  Demián Bichir, George Clooney, Jean Dujardin, Gary Oldman, Brad Pitt

Clooney ja Oldman ovat minusta molemmat yleisesti hyviä näyttelijöitä. Brad Pitt on saanut vakuuttavuutta työlleen vanhennuttuaan ja toisaalta Bichirin uusi naama Hollywood-maailmassa miellyttää. Kukahan siis vie pystin tänä vuonna? Itse vaikkaisin Jean Dujardia, joka voitti paitsi Golden Globen näyttelijätyöstään, myös kaikenikäisten naisten sydämet syötävänhyvällä ulkonäöllään.

"Moar prizes? Works for me!"
Paras naispääosa
Ehdolla: Glenn Close, Viola Davis, Rooney Mara, Meryl Streep, Michelle Williams

Vaikka Meryl Streep on tehnyt joka ikisen roolinsa tyylillä, voimalla, arvokkuudella ja kaikinpuolin toimivasti, hän on jo oscarinsa saanut. Itse toivon parhaan naispääosan tittelin vierähtävän Michelle Williamssille, ei vain pelkästään kauniin ulkomuodon, vaan oikeasti toimivan tulkinnan takia. Ei meinaan ole helppo homma näytellä uskottavasti yhtä maailman tunnetuimmista naisista, ja samalla näyttää yhtä hyvältä kuin Marilyn itse.

Paras animaatio
Ehdolla: Cat in Paris, Chico & Rita, Kung-fu Panda 2, Saapasjalkakissa, Rango

Harmittaa, kun parhaan animaation kategoriassa ei näkynyt vilaustakaan Tintin seikkailuista, sillä se jos mikä, olisi ansainnut kyseisen tittelin. Näillä kuitenkin mennään, eikä omasta mielestäni hyvältä näytä. Cat in paris ja Chico & Rita, eivät sano minulle yhtään mitään ja sekä Kung-fu Pandan että Saapasjalkakissan seikkailut luotiin puhtaasti taloudellisen tuottavuuden takia. Jäljelle jää enää Rango, joka kuulemani mukaan oli kyseisistä elokuvista oikeasti ovela, oivaltava ja erilainen. Menköön pysti siis kameleontille ja tämän poppoolle.


Paras musiikki
Ehdolla: Tintin Seikkailut/Warhorse (John Williams), The Artist (Ludovic Bource), Hugo (Howard Shore), Pappi, lukkari, talonpoika, vakooja (Alberto Iglesias)

The Artist vei tämänkin kategorian "Kultaisen Maapallon", joten oscaria en tälle taholle toivo tässä tapauksessa. Koska minkään yllä olevan elokuvan soundtrackia en ole kuunnellut, en edes ohimennen, on paha mennä arvioimaan, missä on se koskettavin, tarinaa eniten vievin ja teknisesti toimivin ja omaperäisin musiikki. Koska John Williams on kuitenkin kerta toisensa jälkeen ihastuttanut minua sävellyksillään toivon sydämeni pohjasta että herra saisi taas oscarinsa. Kamoon, Williams on ehdolla jo 45. kertaa! Vain Walt Disney on pystynyt samanlaiseen määrään: hän oli oscar ehdokkaana 64 kertaa.

Parhaat äänitehosteet
Ehdolla: Drive, Girl with the Dragon Tattoo, Hugo, Transformers 3, Warhorse

Pakko sanoa, että Drive vie tätä kategoriaa ihan kympillä. Jaksottainen hiljaisuus ja loppua kohden alkava rytinä pitää katsojan kuin katsojankin otteessaan, ja äänimaailma on Drivessa ylipäätään komeaa kuunneltavaa, aina juuri mainitsemastani vuorottelevasta hiljaisuuden ja äänen harmoniasta elokuvan soundtrackiin. Ei siinä, Hugo ja Warhorse toimivat hyvinä haastajina.

Paras kuvaus
The Artist, Girl with the Dragon Tattoo, Hugo, Tree of Life, Warhorse

Omalla kohdallani valinta olisi selvä kuin absolutisti perjantai-iltana: Tree of Life. Aikaisemmassa postauksessa ehdinkin jo kehua elokuvan upeaa kuvausta: se antaa katsojalle aikaa nautiskella, tarkastella ja analysoida jokaista ottoa, kiirehtimättä, yrittämättä liikaa ja kuitenkin rytmittämällä itse tarinaa. Värimaailma, musiikki ja yleinen tunnelma sopivat yks yhteen kuvauksen kanssa, joka on teknisesti todella tyylikästä. Tulen olemaan hyvin pettynyt, mikäli Tree of Life ei saa ansaitsemaansa oscaria kuvauksesta, sillä se todella ansaitsee sen. Itse nimittäin pidän sitä melkoisena taidon- ja taiteennäytteenä. Niin paljon kultaisia leikkauksia ja upeaa liikkeen dynamiikkaa!


Parhaat erikoistehosteet
Ehdolla: Harry Potter: Deahtly Hallows pt.2, Hugo, Real Steel, Rise of the Planet of the Apes, Transformers 3

Yleensä erikoistehosteiden kohdalla jokin ehdokkaista erottuu selkeästi edukseen. Kun kuitenkin nykyteknologialla tajunnanräjäyttäviä erikoistehosteita on melko helppo tehdä, kaikki ylläolevat elokuvat ovat hyviä. Tasaisen hyviä. Se on hirveä sääli, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elokuvien välisten erikoistehosteiden ero oli vielä suuri, helpommin nähtävissä ja ehdottomasti hankalampi toteuttaa. Ehkäpä nykyään kategoriaa pitääkin ajatella pitemmällä tähtäimellä: onko tämä elokuva näyttävä vielä kymmenen vuoden päästä?

Ollaanpas erilaisia, ja heitetään tähän kategoriaan voittajaksi, tai oikeastaan toiveena voittajasta Real Steel. Toisaalta lähes pääosaa näytellyt digitaalinen Caesar-apina voisi myös ottaa oscar-pystin kainaloonsa, sen verran luontevaksi hahmo oli kuitenkin tehty.

Viikonloppuna sitten nähdään mitkä toiveistani/analyyseistäni toteutuivat vai toteutuiko mikään. Itse taidan kuitenkin jättää gaalan livenäkatsomisen väliin: aikainen aamu kun on maanantaina tiedossa. Ehkäpä pitää seuraavana iltana kuitenkin tsekata bileiden kooste, tosin ihan vain siksi että elokuva-nörttiyden leima pysyisi otsassa.

Stay tuned!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttia, risuja/ruusuja, vastaväitteitä, pohdintoja? Antaa tulla vain!