Perjantaina leffateattereihin rysähti Tarantinon uusin
raina, Django – Unchained. Paremman tekemisen puutteessa lähdin sitten
Kaarniksen kanssa katsastamaan sen sunnuntai-iltana, hyvän mielen ja
leffaeväiden kera.
Totta puhuen olin Djangon suhteen melko skeptinen. Vaikka
rakastankin Tarantinon leffoja, eteenkin Kill Billiä ja Pulp Fictionia (jotka
ovat myäs yksiä lempparielokuviani), en voinut olla ajattelematta herran
viimeisintä rainaa, Inglorious Basterdsia, joka jätti minulle sanan
perimmäisessä merkityksessä kolkon ja petetyn olon. Pelkäsin, että myös Django
olisi osoittautunut vastaavaksi ponnettomaksi mätöksi, ja suhtaudun rainaan
aluksi siis melko kriittisin mielin. Onneksi kuitenkin yllätyin positiivisesti.
Jo heti elokuvan ensiminuuteista lähtien olin melko lailla myyty.
Christoph Waltzin esittämä saksalainen tohtori oli sanan jokaisessa
merkityksessä tavattoman miellyttävä ja ihastuttava hahmo, joka kyllä vei
sydämen saman tien. Huonoksi ei jäänyt myöskään itse Django (Jamie Foxx),
kovanaamainen orja, jonka ystävällinen saksalaistohtori vapauttaa
palkkionmetsästäjän hommiin.
Puvustus on pirun hieno. Katsokaa nyt Schultzin takkia (vas.) HNNGH. |
Juoni etenee kohtalaisen jouhevasti tarantinomaiseen
tyyliin. On hahmojen välisen siteen luomista, yhdessä oleskelua, tiettyä
onnistumisten iloa ja adrenaliinihuuruisten tapahtumien sarjaa. Sitten kuvioon
astuu klassinen Tarantino-teema, kosto. Ja silloin onnistumisten sarja
kääntyykin laskuun.
Juoni sinällään ei ole siis mitenkään ihmeellinen, mutta
toisaalta se ei mitään maailmaa mullistavaa haluakaan olla. Tarina on juuri
niin värikäs ja messevä kuin se on, ja tarjoaa hyvät puitteet paitsi
toiminnalle, draamalle niin myös hahmokehitykselle. Juoni ei koskaan ole
ollutkaan Tarantinon elokuvien punainen lanka, vaan nimenomaan tarinan sisemmät
osat sekä sen hahmot.
Djangossa meinaan kiinnostavia hahmoja kyllä riittää. Vaikka
kyseessä onkin melko karikatyyrisiä ihmisiä, se ei tarkoita, etteikö heissä
olisi syvyyttäkin. Yleisesti miellyttävä saksalaistohtori Fritzistä löytyy
tavattomasti itsepäistä ylpeyttä ja jopa viileyttä, kun taas ulospäin viileässä
Djangossa taas piilee paljon herkkyyttä. Pahiksetkaan eivät ole läpeensä
pahoja, vaan heistäkin löytyy harmaasävyjä. Näin ohimennen sanoen, Leon
tulkinta plantaasiherra monsieur Candiesta oli kierolla tavalla mieletön, eikä
tietenkään pidä unohtaa kärttyistä neekeripalvelijaa (Samuel L. Jackson), jolla
asemastaan huolimatta tuntuu olevan useampikin kuin yksi lanka kädessään.
Kuvaus on pitkin elokuvaa tasaisen onnistunutta ja ilmeikästä,
värimaailmat rikkaita ja leikkaus kutakuinkin toimivaa. Musiikit ovat jälleen
juuri sitä Tarantinoa itseään, klassista western-tyylistä rämpytystä,
höystettynä klassisella musiikilla ja mahtipontisella räpillä. Jes.
Kokonaisuus toimii siis hämmentävän hyvin, joskin koko
rainalla oli pituutta sen verran että pakarat ehtivät puutua. Aivan sataprosenttisesti
en myöskään allekirjoittaisi välittäväni elokuvan räjähtelevistä
toimintakohtauksista ja verimätöstä. Ehkäpä olen vain kasvanut sen ylitse, kuka
tietää.
Django oli kuitenkin ilo katsoa: dialogi (josta henkilökohtaisesti
nautin elokuvissa/kirjoissa/peleissä juuri eniten) oli monin paikoin todella
nasevaa, hauskaa ja toimivaa. Koko ääriään myöten myyty leffateatteri sai näin
moneen kertaan makeat naurut. Toimintakohtaukset olivat kirjaimellisesti
räjähtäviä, rauhalliset ja tunnelmapohjaiset kanssakäymiset taas sopivan
herkkiä. Kaikkea löytyy, myös sitä syvempääkin sanomaa ja teematiikkaa. Ylös
voisi nostaa paitsi kannanoton vapauteen ja orjuuteen, myös rajan niiden
välillä. Kun teemoihin lisätään vielä kosto, voidaan pohtia, miten paljon
näinkin voimakas tunne kahlitsee ja supistaa ajatusmaailmaa. Vapautuuko Django
konkreettisista kahleistaan ja orjuudestaan, vain joutuakseen voimakkaiden
tunteiden sitomaksi?
Kolme ja puoli tähteä. Koska kyseessä on kuitenkin elokuva,
jonka toisesta katselukerrasta ei ehkä saa kovinkaan paljoa irti, ei Django
pääse neljän tähtösen piiriin. Ei ainakaan vielä. Sen näemme vasta toisella
katselukerralla. Yleisesti elokuva on kyllä katsomisen arvoinen, mikäli naseva
dialogi, musta huumori ja toiminta vetävät puoleensa.
Sekä tietenkin
räjähtelevät päät.
Meinaan mennä itsekin tämän katsomaan, mutta on ihan samanlainen skeptisyys silti menossa :D Mullakin kunniattomat paskiaiset ei oikein kolahtanut ja samaa pelkään tässä :D Katsotaan kuinka käy
VastaaPoistaOhh, hyvä, etten ole ainut, koska siis AINA, kun puhutaan Paskiaisista niin saan kuulla ylistystä joka suunnalta, ja siinä sitten itse menee melko lailla hiljaiseksi, että jaahas :DD
PoistaMutta mee ihmeessä katsastamaan ja kirjota kans oma arviosi (jännä seurata meinaan toistenki mielipiteitä)! Se oli kyllä kokonaisuudessaan ihan naseva, paljon mielekkäämpi ainakin ku Paskiaiset.